måndag 7 februari 2011

Egypten berättar

Jag var nog för fokuserad på enskilda författares verk eftersom jag snudd på glömde den här fina novellsamlingen. I Egypten berättar: Den rättvisande spegeln presenteras noveller av femton i dag verksamma författare och där finns några av mina favoriter. Baha Tahir (Sunset oasis), Muhammad al-Bisatie (Drumbeat), Salwa Bakr och Miral al-Tahawi, men alla är lika läsvärda.

Mahmud Taymur (1894-1973) hör inte till dagens berättare men tre noveller av honom översatta till svenska hittade jag i en antologi med titeln Österländska berättare som gavs ut på Internationella bokklubben 1956. Det är faktiskt en riktigt fin liten bok som också innehåller noveller från Armenien, Pakistan, Iran och Turkiet.

Modern poesi från Egypten på svenska är det tunnsått med, vilket jag vill påstå gäller arabisk poesi över huvud taget. Men i Alkemins blå eld finns hela tre egyptiska poeter presenterade: Salah Abd al-Sabur, Amal Dunqul och Ahmad Abd al-Muti Hijazi.

Ett flertal av de titlar jag nämnt under den senaste veckan finns (förutom på bibliotek) att köpa på förlaget Alhambra. De genomför just nu en stor lagerrensning så passa på medan tid är.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar