lördag 22 juni 2013

Librarians and archivists to Palestine


Just nu finns 18-20 förväntansfulla och ivriga bibliotekarier, arkivarier m fl kulturarbetare i Jerusalem, eller på väg till Jerusalem, för att under projektet Librarians and archivists to Palestine tillbringa nästan två veckor tillsammans. Det kommer att bli intensiva dagar, vi kommer att resa så gott som varje dag, vi kommer att besöka bibliotek av olika slag, kulturcentrum och arkiv och möta våra kollegor här för att se vad vi kan lära av varandra och hur vi kan stötta dem i bl a rätten till fri tillgång till information. 


Under 1-3 av de här dagarna får var och en av oss också möjlighet att fördjupa sig i något arbete/projekt som vi stöter på, eller redan har fått förslag på. Själv kommer jag troligen att gå in i ett översättningsprojekt. Barn som bor i ett flyktingläger utanför Betlehem har producerat och publicerat sina egna böcker, bilderböcker och fotoböcker. Några av dem finns i engelsk och tysk översättning och de har frågat om jag kan möjliggöra en översättning till svenska. Kanske kan jag göra en insats där. 

Jag kommer här på bloggen att skriva om det jag är med om, vad jag ser och vad jag upplever under resan. Men det finns fler sätt att följa projektet. Librarians and archivists har också en egen blogg, http://librarians2palestine.wordpress.com/delegation-blog och man kan förstås följa oss på både Facebook och på Twitter, @librarians2pal. #lap13

Vi börjar i morgon, i Jerusalem, med en rundvandring och besök på privata familjebilbiotek. 

I dag gör jag min egen rundvandring, väcker 25 år gamla minnen till liv, för så längesedan är det jag var här!